LEMMER – Een 25 meter lang schip met een gewicht van 55 ton van aannemingsbedrijf Bouma zwaaide vrijdagochtend door de lucht alsof het een veertje was. Het nieuwste schip van de aannemer in grond-, weg-, en waterbouw werd met een speciale kraan te water gelaten. Het vaartuig is een vervanging van een ouder schip waarmee waterbouwkundige werkzaamheden als beschoeiingen, damwanden, bruggen en remmingswerken worden aangebracht en gebouwd.
Extra dik materiaal
Het zwarte enorme schip lag op de wal naast het bedrijf aan het Lemsterpad tot hij de lucht in kon. Een scheepswerf bouwde het casco. Wel moet er nu nog van alles afgebouwd worden, maar het lijkt al veel meer op een schip nu de stuurhut erop gezet is. Die zat er op de wal nog niet op. Eind januari hoopt Murk Bouma dat het vaartuig klaar en gekeurd is (want dat laatste is een voorwaarde van de overheid). Twee jaar geleden werd er bij Bouma ook een dergelijke schip afgeleverd, maar dat was een stuk kleiner dan dit enorme exemplaar. “En over een paar jaar komt er ongetwijfeld een derde bij. Maar daar moeten we dan eerst nog even voor sparen,” lachte de aannemer. Hij voegde eraan toe dat hij er van uitgaat dat dit schip zo’n 70 tot 80 jaar meegaat. Het casco is voor dat doel van extra dik materiaal gemaakt, zodat de levensduur ook behoorlijk wordt verlengd. De extra 3 millimeter verhoogt de levensduur, maar verhoogde ook het gewicht.
Bouma is erg blij met zijn nieuwste aanwinst, waarmee hij weer volop uiteenlopende weg-. en waterbouwwerkzaamheden voor derden kan verrichten.
Schip van Jachtwerk Knobbe
Voorafgaande aan tewaterlating van Bouma’s schip ging ook een vaartuig van Jachtwerf Knobbe in de takels. Voor dat doel werd dezelfde kraan gebruikt. Het schip van Knobbe was ook geen kleintje, maar het schip van Bouma spande toch wel de kroon.
Video
Video Bouma te water later nieuw schip met enorme kraan