Eenvoudige vraag, moeilijk antwoord

INGEZONDEN – Laatst stelde het NCPN-gemeenteraadslid enkele vragen over het aanvragen van het ‘kindpakket, een sociale regeling voor kinderen van ouders met een laag inkomen. Eén van die vragen was om, naast een in-line ook een papieren aanvraagformulier ter beschikking te stellen. Het antwoord van B&W hierop was nee. Dat ‘nee’ kwam onder uit een zak met ‘tal van mogelijkheden’.voor mensen die geen computer hebben of er niet ; goed mee om kunnen gaan. Lees mee: (1) een telefonisch gesprek (wat levert dat op?); (2) een persoonlijk gesprek (Idem dito); (3) een antwoordkaart (hoe kom je daar aan en wat levert het op?); (4) een app/SMS naar het 06-nummer coördinator leergeld (welk nummer en wat levert het op?); (5)gebruik maken van een pc (is dat niet een computer?); (6) hulp servicepunt en (7) hulp vrijwilligersorganisaties.

Dus als je een kindpakket wilt aanvragen kan dat niet door middel van een papieren aanvraagformulier, zoals dat bij andere sociale regelingen wél kan. Het mag toch niet zo zijn dat voor een deel van die mensen voor wie deze voorziening bedoeld is het extra moeilijk wordt gemaakt en dat zij in feite ontmoedigd worden?

Het NCPN-gemeenteraadslid werd voor een commissievergadering gevraagd zijn schriftelijke vragen hierover maar als rondvraag voor te lezen, dan zou de wethouder direct mondeling antwoorden. Wat het raadslid terecht weigerde en zoals gebruikelijk is schriftelijk antwoord verlangde. Gezien de zak met ontwijkende antwoorden was dat ook maa het beste. Maar uit dit alles kan men ook de conclusie trekken dat het mensen die een voorziening van de gemeente willen, niet gemakkelijk wordt gemaakt, maar dat B&W, als het hen goed uitkomt, het wel heel eenvoudig willen houden door een vraag mondeling af te willen handelen.
NCPN-afdeling Lemmer/De Fryske Marren