LEMMER – In 2021 hebben 44 inwoners van de gemeente De Fryske Marren officieel een klacht ingediend over diezelfde gemeente. Opvallend is dat bijna 35 procent van die klachten gaan over de communicatie. Hierbij gaat het bij 7 van de 15 klachten (46,67%) om het niet terugbellen door een behandelend ambtenaar en bij de andere 8 klachten (53,33%) gaat het om de wijze van communicatie.
Niet vriendelijk
Het gaat hierbij om communicatie, die als niet vriendelijk wordt ervaren.
Andere klachten
De andere klachten gaan over verschillende onderwerpen. Hierdoor is er geen mogelijkheid om de overige klachten te categoriseren en een conclusie uit te trekken, stelt de gemeente.
Afhandeling
Het registreren van klachten is wettelijk verplicht De ingediende klachten worden in het zaaksysteem geregistreerd en juridische zaken zorgt voor een jaarlijks totaaloverzicht. Het overzicht is bedoeld om inzicht te krijgen in het aantal en de aard van de klachten en op welke wijze de klachten zijn behandeld. Ook moet het zorgen voor het verbeteren van het werkproces. Volgens de gemeente is het merendeel van de klachten informeer afgehandeld. Het gaat om 30 van de 44 zaken waar burgers niet tevreden over waren.