7 tips voor het vinden van talentvol personeel

7 tips voor het vinden van talentvol personeel

Werkgevers vinden het tegenwoordig lastig om nieuwe werknemers aan te trekken. Dit komt onder meer doordat er relatief weinig werklozen zijn in Nederland, terwijl de mensen die werk zoeken ook nog eens alleen maar voor de allerbeste banen willen gaan. Werkzoekenden vinden en aannemen is daarom lastiger gezegd dan gedaan, vooral als je voorkeur uitgaat naar talentvol personeel. Het gebruik van de onderstaande tips zal je gelukkig wel helpen!

Gebruik marketing

Je bedrijf heeft waarschijnlijk geweldige troeven die je aanbod of vacature aantrekkelijker maken voor kandidaten, dus gebruik je producten en diensten als een tool voor rekruteringsbranding. Waarom? Kandidaten kunnen je diensten waarderen of je merk beter herkennen als je ze op de juiste manier op de markt brengt.

Zorg voor naamsbekendheid

Bouw langdurige relaties op met mensen, zodat je de eerste bent aan wie ze denken als ze van baan veranderen. Waarom? Messen die actief op zoek zijn naar werk, passen niet per se het beste bij je bedrijf. Je wilt een bedrijfscultuur die zich viraal verspreidt door je netwerk, dus wanneer toptalent geïnteresseerd is in een nieuwe functie, zullen ze aan je denken voordat ze contact opnemen met een recruiter.

Maak hyperspecifieke LinkedIn-query’s

Medewerker gezocht? Vind sneller gekwalificeerde kandidaten door een paar kwalificerende trefwoorden toe te voegen aan je LinkedIn-zoekopdracht. Voorbeeldtermen: gewonnen, bekroond, gepromoveerd, beheerd, enz. Ze helpen je de speld in de hooiberg te lokaliseren. Waarom? Het doorzoeken van honderden kandidaten kost tijd, door gerichter te zoeken met termen die betrekking hebben op een succesvolle kandidaat, kun je je zoekopdracht sneller verfijnen.

Koop een biertje voor iemand

Het ene biertje (of de kop koffie) kan altijd leiden tot het andere, wat uiteindelijk kan leiden tot je volgende geweldige aanwerving. Waarom? Het is een eenvoudige, maar uiterst effectieve manier om een ​​netwerk op te bouwen. Hoe vaker je dit doet, hoe meer top of mind je merk zal zijn. Dus als ze horen over een topproducent die op zoek is naar een nieuwe rol, zal je bedrijf een van de eerste zijn waar ze naar kijken.

Zoek zo snel mogelijk

Als werkzoekende moet je zoeken voordat je wanhopig bent, niet wanneer je wanhopig bent. Hetzelfde principe geldt voor het vinden van talent. Bouw een lange pijplijn voor talent, het zal je helpen vaker de eerste keer de juiste keuze te maken als een vacature gevuld moet worden.

Focus niet op checklists

Als je gefixeerd bent op een checklist met vaardigheden, zie je misschien goede mensen over het hoofd. Het is beter om de tijd te nemen en een kandidaat te leren kennen, zelfs als deze op het eerste gezicht niet aan alle vereisten voldoet. Op den duur kun je erachter komen dat deze sollicitant toch wel geschikt is voor de functie.

Haal veel uit verwijzingen

Doorverwijzingsprogramma’s leveren je niet alleen geweldige kandidaten op, ze houden je huidige werknemers ook nog eens betrokken. Stimuleer je best presterende werknemers om hun vrienden mee te nemen, omdat dit een comfortabelere en productievere werkomgeving zal creëren.