LEMMER – Het concert van Nynke Laverman, Sytze Pruiksma en Geneviève Verhage mag in alle opzichten bijzonder worden genoemd. Zowel tekstueel als qua muziek is het talrijke publiek (135 toeschouwers) getrakteerd op een meeslepend en met overgave gebracht concert.
Of Nynke een inleidend verhaal hield, of ze zong, of Sytze de dulcimer, piano en andere percussie-instrumenten beroerde? Het publiek was muisstil en ging volledig mee met het verhaal.
–
Een belangrijk en zelfs overheersend element in de muziek van Nynke Laverman is de natuur en in het bijzonder de vogels. Een onmiskenbare invloed van haar echtgenoot Sytze Pruiksma. ‘Soms denk ik, dat ik met een vogel ben getrouwd’, constateert Nynke droogjes als Sytze met zijn fluitje weer een of andere vogel heeft geїmiteerd. De boskûle (bosuil) staat voor de overgave, het wachten en het loslaten. Elementen die ieder leven inhoud geven. Met de natuur als een rode draad. Ergens tijdens het concert zegt Nynke Laverman: ‘We denken als mensen alles in de hand te hebben en zelfs te kunnen sturen. We hebben de neiging aan een grassproetje te trekken, zodat ie harder groeit. Mooi niet dus’.
–
Als je de liedjes op een rij zet en dat doe ik, dan vind ik het concert een overdonderende ervaring. Fantastische, er toe doende teksten met een boodschap. Ondersteund door een intiem stukje muziek. En een zangeres met een prachtige stem. De liefde tussen Nynke en Sytze komt in verschillende liedjes aan bod. Zoals in het a capella gezongen liedje over een man die voor haar loopt. Een lekkere spanningsopbouw. Ook in ‘Ald mei dy’, voelen we de liefde tussen de twee. Dat in al dat fijngevoelige ‘geweld’ tussen Nynke en Sytze celliste Geneviève Verhage ietwat ondersneeuwt is schijn.
Haar rol is ook dan als ze naar de twee luistert en kijkt onmiskenbaar. En als ze de begeleiding verzorgt bij de liedjes hoor en voel je de grote invloed van haar uithalende streken.
–
Aan het slot van het concert worden we nog getrakteerd op ‘Seis oere Thús’, een lied dat is gepresenteerd tijdens de opening van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad 2018. En uiteraard het in het Fries vertaalde nummer ‘Halleluja’ van Leonard Cohen. En nog de fado ‘Barco Negro’. Liedjes die de veelzijdigheid van Nynke Laverman onderstrepen.
Foto en tekst: Thijs de Boer