Problemen Leerlingenvervoer

Nieuwe opstapplaats Lemstervaart (Archieffoto sept. 2017)

DFM – Het ouderplatform leerlingenvervoer De Fryske Marren heeft zich afgelopen schooljaar tezamen met de klankbordgroep, de gemeente De Fryske Marren en vervoerder Witteveen ingezet om de start van het schooljaar beter te laten verlopen.

Echter het ouderplatform en ouders zijn zeer teleurgesteld dat er nu medische gegevens door de gemeente zijn verstrekt aan vervoerder Witteveen en dat een aantal ouders ook te laat bericht heeft gehad van de nieuwe chauffeur en dat kennis making te laat of niet wordt gedaan.
De start van het nieuwe schooljaar wordt dan ook niet door alle ouders als verbetering gezien, zij betreuren het ten zeerste dat er weer fouten worden gemaakt.

Reactie gemeente
De gemeente heeft inderdaad gegevens van de kinderen verstrekt aan Witteveen. Naam, adres en in veel gevallen een korte omschrijving van de bijzonderheden van de leerling. Deze gegevens heeft de vervoerder nodig want mocht er iets gebeuren, dan kan de chauffeur ook beter inschatten hoe hij/zij moet handelen.
De verstrekte gegevens zijn alleen inzichtelijk voor de vervoerder en ouders van het kind.
De gemeente verstrekt gegevens met de grootst mogelijke zorg. In de privacywet is een aparte regeling opgenomen voor de uitwisseling van gegevens in het leerlingenvervoer. De gemeente heeft een overeenkomst met de vervoerder over de uitwisseling van gegevens, waarin privacy waarborgen zijn opgenomen. Er blijkt echter één uitzondering in de wetgeving te zijn, wanneer het medische gegevens betreft.
Het kort benoemen van de bijzonderheden van de kinderen, valt onder deze uitzondering voor medische gegevens.
Om deze gegevens te delen had de gemeente nogmaals apart om toestemming moeten vragen.
Helaas was dit niet in het aanvraagformulier leerlingenvervoer opgenomen.
De gemeente biedt hiervoor haar oprechte excuses aan en past het aanvraagformulier aan.
De betreffende gegevens worden door Witteveen zo snel mogelijk verwijderd.
Daarnaast meldt de gemeente het voorval bij de autoriteit persoonsgegevens.
Wat betreft de kennismaking met de chauffeur.
Als de chauffeur of de kinderen nieuw zijn, dan verlangen wij van de vervoerder om vooraf een kennismaking te regelen. Wij hebben dit nagevraagd bij Witteveen en volgens Witteveen is dit ook gebeurd. Er is één klacht binnengekomen waarbij dit niet het geval was. Witteveen neemt hierover contact op met de betreffende ouders.