LEMMER – Bij calamiteiten staat het Rode Kruis altijd paraat om hulp te verlenen. Maar op papier leren wat je moet doen en het daadwerkelijk doen zijn twee verschillende zaken. Daarom oefent de organisatie van vrijwilligers regelmatig. Vanochtend was dat het geval in Lemmer. In de Hege Fonnen kwamen de “slachtoffers” en de hulpverleners samen om te oefenen zodat als zich een echte calamiteit voordoet, er veel routine in de handelingen zit en verbeterpunten kunnen worden opgepakt.
Reacties
Mijn kind is weg, schreeuwt een vrouw. Een schoonheidsspecialiste klaagt dat ze haar fooi mist nu het cruiseschip waar ze op werkt, tegen een vrachtschip is gevaren. Een influencer klaagt tegen de medewerker van het Rode Kruis dat ze haar telefoon kwijt is en dat dit toch echt niet kan. Weer een andere betrokkene heeft het heel koud en vraagt om warme kleding of een deken.
Zeekadetten als “slachtoffers”
Zeekadetten Dorien, Nynke en Harmen spelen de bovengenoemde rollen. Ze zijn door François Perreau die Coördinator Hulpverlening Fryslân is, gevraagd om mee te doen. Hij deed dat weer uit hoofde van zijn functie bij de Zeekadetten want François heeft heel veel verschillende vrijwilligerspetten op. Het drietal speelt hun rol met verve. En zo, weten de leden van het Rode Kruis, er zijn mensen die in nare situaties soms echt vragen waarom ze hun fooi niet krijgen of waarom ze nu niet de influencer kunnen uithangen.
Hulp
In de zaal wordt goed opgelet op de “slachtoffers” van de ramp. Zij zijn eerst al door een triage gegaan om te bekijken wie de meeste hulp nodig had en wie vooral moet worden opgevangen. Een vrouw die wat verwilderd door de ruimte schiet wordt ondervraagd: ze lijkt in de war en wordt meegenomen. Er wordt met haar gesproken en ze krijgt een kopje koffie aangeboden. Dan doemt opeens ook de schipper op van het cruiseschip. Hij was blijkbaar in slaap gevallen en verontschuldigt zich tegenover iedereen die hij tegenkomt. Maar hij is ook op zoek naar zijn bemanning, want hij heeft geen idee waar die mensen gebleven zijn. Joost (ook van de zeekadetten) komt zijn beklag doen. Hij vroeg om warme kleren en een deken, maar kreeg een kleurplaat. En Willeke? Die wil gewoon naar huis, maar mag dat niet van de Rode Kruisleden.
Noodhulpteam
Oene Sijtsma van het Noodhulpteam van het Rode Kruis legt uit dat zijn organisatie altijd extra zorg verleent en met een bus vol materialen naar calamiteiten komt. De Rode Kruis-vrijwilligers die lid zijn van een noodhulpteam komen onmiddellijk in actie bij een ramp, ongeluk of aanslag. Met zwaailicht en sirene gaan ze naar de plek des onheils en helpen daar lichtgewonde slachtoffers. Zo ondersteunen ze de overige hulpdiensten zoals ambulances, politie en brandweer. Hij vertelt ook dat de gemeente een coördinerende rol in dit geheel speelt en ook bepaalt waar een opvanglocatie is en zorgt voor bijvoorbeeld dekens en eten.
Leermomenten
François geeft aan dat dit bij een vorige oefening helemaal verkeerd ging. Het scenario was toen dat er juist brand was in De Hege Fonnen. De tweede locatie is dan de Baptistenkerk. Daar werden mensen toen opgevangen, maar dat is veel te dicht bij zo’n brandhaard. Allemaal leermomenten dus van zo’n oefening. “En om ervoor te zorgen dat we er wel staan. Altijd en overal. Ook als er blinde paniek uitbreekt,” zegt Oene daarover.
Na de oefeningen die in 3 delen werden gehouden, werd met alle vrijwilligers besproken wat er anders zou moeten.