Noodfonds energie en-, of huurkosten verenigingen en organisaties

LEMMER – Maatschappelijke- en vrijwilligersorganisaties in De Fryske Marren kunnen eenmalig een beroep doen op het noodfonds voor de onvoorziene energie- en huurkosten van het jaar 2022. Dit fonds geldt specifiek voor organisaties en dorpshuizen zonder winstoogmerk op het gebied van sport & bewegen, kunst, cultuur en welzijn.

De Fryske Marren vindt voldoende aanbod van sport, kunst en cultuur belangrijk. Dorpshuizen en maatschappelijke organisaties vervullen een verbindende functie in de kernen en zorgen voor leefbaarheid. De subsidieregeling geeft een financiële tegemoetkoming voor organisaties die geraakt worden door onvoorziene verhoogde energie- en/of huurkosten.

Voorwaarden tegemoetkoming

Organisaties die in 2022 te maken hadden met hogere energiekosten ten opzichte van 2019 en/of een huurverhoging van meer dan 4% hadden in 2022, komen in aanmerking voor deze tegemoetkoming. Daarbij staat de organisatie ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en is de organisatie maatschappelijk actief, geregistreerd en fysiek gevestigd in De Fryske Marren.

Meer informatie over het gemeentelijk noodfonds vindt u op defryskemarren.nl/noodfonds. Een aanvraag indienen kan vanaf medio september via deze pagina.

Wanneer kan geen bijdrage worden gevraagd

Een organisatie kan deze subsidie niet aanvragen als:

  • De organisatie een vast energiecontract heeft, dat inging voor 1 januari 2022 en een einddatum heeft in 2023 of jaren daaropvolgend. U komt dan niet in aanmerking, omdat we ervan uitgaan dat u in heel 2022 niet te maken heeft gehad met onvoorziene prijsstijgingen.
  • De organisatie door gemeente De Fryske Marren via andere wijze een tegemoetkoming ontvangt voor de verhoogde energie- en/of huurkosten. (Dit betreft culturele organisaties die jaarlijks een begrotingssubsidie van de gemeente ontvangt). Twijfelt u of uw organisatie hieronder valt, neem dan contact op via telefoonnummer 14 05 14.
  • De organisatie evangelisatie of zending van het geloof beoogt.
  • De organisatie een zwembad betreft.
  • Bij de organisatie sprake is vansurseance van betaling. (Surseance van betaling is uitstel van betaling voor een onderneming, stichting of vereniging die in tijdelijke financiële problemen verkeert).

Voorwaarden

  • De organisatie heeft in 2022 te maken gehad met hogere energiekostenenergieprijzen dan in 2019 (door verhoogde tarieven) en/of een huurverhoging in 2022 van hoger dan 4%.
  • De organisatie staat ingeschreven bij de Kamer Van Koophandel als stichting of vereniging.
  • De organisatie staat geregistreerd en is fysiek gevestigd in gemeente De Fryske Marren.
  • De organisatie is maatschappelijk actief in gemeente De Fryske Marren.

Nodig bij uw aanvraag

Bij de aanvraag moeten de volgende documenten meegestuurd:

Voor de aanvraag energietegemoetkoming:

  • Energiecontract(en) van 2022 inclusief ingangsdatum en einddatum.
  • De jaarnota (of maandnota’s) van de energieleverancier(s) van het jaar 2022.
  • Het jaarverbruik en de totale kosten aan stroom en gas van januari 2019 t/m december 2019.
    Had uw organisatie in het jaar 2019 twee contracten?
    Dan zijn er twee opties:
    1. Tel de verbruikerskosten en het verbruik van de maanden januari t/m december van 2019 bij elkaar op (en voeg de gegevens van iedere maand toe in de bijlagen).
    2. Kunt u de kosten en het verbruik per maand niet inzien of aanleveren? Dan neemt u het totale verbruik en de totale kosten van het contractjaar met de meeste maanden in 2019. (Voorbeeld: had uw organisatie contracten van juni 2018 t/m mei 2019 en juni 2019 t/m mei 2020? Dan gebruikt u de gegevens van het contract van juni 2019 t/m mei 2020).

Voor de aanvraag huurtegemoetkoming:

  • Overzicht van de huurkosten in 2022 en/of 2023.
  • Bewijs van uw huurverhoging, zoals een brief van de verhuurder met een aankondiging van huurverhoging.

Voor de aanvraag energie- en huurtegemoetkoming:

  • Energiecontract(en) van 2022 inclusief ingangsdatum en einddatum.
  • De jaarnota (of maandnota’s) van de energieleverancier(s) van het jaar 2022.
  • Het jaarverbruik en de totale kosten aan stroom en gas van januari 2019 t/m december 2019.
    Had uw organisatie in het jaar 2019 twee contracten?
    Dan zijn er twee opties:
    1. Tel de verbruikerskosten en het verbruik van de maanden januari t/m december van 2019 bij elkaar op (en voeg de gegevens van iedere maand toe in de bijlagen).
    2. Kunt u de kosten en het verbruik per maand niet inzien of aanleveren? Dan neemt u het totale verbruik en de totale kosten van het contractjaar met de meeste maanden in 2019. (Voorbeeld: had uw organisatie contracten van juni 2018 t/m mei 2019 en juni 2019 t/m mei 2020? Dan gebruikt u de gegevens van het contract van juni 2019 t/m mei 2020).
  • Overzicht van de huurkosten in 2022 en/of 2023.
  • Bewijs van uw huurverhoging, zoals een brief van de verhuurder met een aankondiging van huurverhoging.

Wanneer is de regeling geldig

Een aanvraag indienen kan vanaf medio september 2023 tot medio maart 2024 of tot het moment dat het subsidieplafond van € 550.000 is bereikt.

Wat gebeurt er na de aanvraag?

Er wordt binnen 8 weken een besluit op de aanvraag genomen. Toekenning van subsidie vindt plaats op volgorde van binnenkomst, waarbij alleen een volledige aanvraag, inclusief bewijsstukken, geldt als aanvraag.

Hoe hoog is de subsidie?

Er kan een aanvraag worden gedaan voor energiekosten, huurkosten of beide kosten. De subsidie bedraagt per aanvraag maximaal € 10.000.

Subsidie voor verhoogde energiekosten:

De tegemoetkoming wordt berekend over het jaar 2022 en alleen over de maanden waarin sprake was van verhoogde energieprijzen. Bijvoorbeeld:  Er was een vast contract tot 1 juni 2022 tegen de lage tarieven en daarna moest een nieuw contract worden afgesloten tegen de veel hogere tarieven. Dan wordt de tegemoetkoming berekend over de periode juni tot met december 2022.  De tegemoetkoming wordt berekend over de gemiddelde prijs die is betaald voor gas en licht in 2022 en de gemiddeld prijs die gold in het jaar 2019. Het verschil daartussen wordt berekend en van dat bedrag krijgt de organisatie 50% vergoed.

Subsidie voor verhoogde huurkosten:

Het percentage huurverhoging boven de 4% kerninflatie is het uitgangspunt. De 4% kerninflatie is een normale norm voor huurverhoging. Alles wat meer is  wordt berekend en wordt afgezet tegen de norm van 4%. Het verschil is het bedrag waarover de gemeente de tegemoetkoming van 50% berekent. Indien de huurverhoging later dan 1 januari 2022 is ingegaan dan wordt de berekening vanaf het moment van de stijging toegepast.

Subsidie voor verhoogde energie- en huurkosten:

Voor de tegemoetkoming voor zowel energie- en huurkosten worden de bedragen van bovenstaande tegemoetkomingen opgeteld.

Aanvragen

De subsidie moet aangevraagd via het digitale aanvraagformulier. Dat kan alleen als iemand bevoegd is om namens de organisatie een subsidieaanvraag te doen. Steekproefsgewijs wordt een uittreksel Handelsregister op bij de Kamer van Koophandel opgevraagd. Er worden alleen complete aanvragen in behandeling genomen.

Contact

Voor vragen over de subsidieregeling kunt u contact opnemen via 14 05 14.