Nieuwe werkwijze ‘Scherp aan de poort’

DFM – In oktober 2017 is gemeente De Fryske Marren gestart met een nieuwe werkwijze: ‘Scherp aan de Poort’. Met deze werkwijze willen ze bereiken dat mensen alleen een bijstandsuitkering krijgen wanneer ze daar recht op hebben.
En ook is de aanvraagprocedure gemakkelijker gemaakt van 70 naar 15 vragen.

Na een jaar zijn de eerste resultaten zeer positief. 90% van de uitkeringsgerechtigden in De Fryske marren zijn inmiddels in beweging bij een passende voorziening. Zij verrichten vrijwilligerswerk of hebben een parttime baan, ontvangen ondersteuning van Pastiel, de Wurkjouwer of het sociaal wijkteam, ontvangen hulpverlening of volgen een cursus.
Het totale uitkeringsbestand is met 8 % gedaald.
Scherp aan de Poort
“Met deze nieuwe werkwijze kan elke inwoner van onze gemeente er op rekenen dat de gemeente alleen uitkeringen verstrekken aan mensen die daar recht op hebben en dat wij er alles aan doen om (bewuste en onbewuste) fraude zoveel mogelijk tegen te gaan. Rechtvaardigheid en noodzakelijkheid zijn hierbij belangrijke uitgangspunten”, aldus de gemeente.

Goede resultaten
• In februari 2017 bedroeg het uitkeringsbestand van De Fryske Marren meer dan 1000 uitkeringsgerechtigden. Inmiddels is dit aantal gedaald naar 825.
• 90% van onze inwoners met een uitkering zijn in beweging bij een passende voorziening.
• Door het economische herstel daalt het uitkeringsbestand in Nederland gemiddeld met 4%. Met name door de invoering van Scherp aan de Poort is het uitkeringsbestand binnen De Fryske Marren met 8% gedaald.