NCPN: “Inwoners serieus nemen!”

LEMMER – Het moet haast wel bijna een jaar geleden zijn dat de NCPN samen met de VVD – niet altijd onze meest voor de hand liggende medestander – in de gemeenteraad een motie indiende. In die motie werd gevraagd om het communicatiebeleid te evalueren en dat op korte termijn in de raad te bespreken. Wat was nu de aanleiding tot deze motie? Bewoners in de omgeving van de in aanbouw zijnde nieuwe supermarkt in het centrum van Lemmer hadden – en als ik goed ben ingelicht nog – problemen met parkeren. Vijf van hen spraken hierover de gemeenteraad toe. Naast het uiteenzetten van hun problemen met parkeren van hun auto namen ze ook de slechte communicatie met de gemeente onder de loep. Brieven, mails, telefoontjes werden heel erg laat of zelfs helemaal niet beantwoord. De motie werd, met de stemmen van een hier niet nader te noemen fractie tegen, aangenomen.

Voortvarend?

Nu zou men kunnen denken: B&W gaan hier voortvarend mee aan de slag. Fout gedacht. Na enige tijd kwam er een niet-openbare, digitale bijeenkomst, die meer had van een presentatie van hoe goed de communicatie met inwoners wel niet was. Dit ondanks de klachten die bij raadsleden van vrijwel alle partijen bekend waren. In feite kwam het erop neer dat de door de raad aangenomen motie wel erg overdreven was….
In de zomer van 2021 werden bewoners uit de omgeving van de in aanbouw zijnde supermarkt door de gemeente uitgenodigd om over oplossingen van de parkeerproblematiek te praten. Aan alle tafels sprak men weer over de slechte communicatie.

Wanneer voorstel tot verbetering?

Dat was voor mij aanleiding om samen met de fractievoorzitters van VVD en PvdA een brief naar B&W te schrijven met ook de vraag wanneer de gemeenteraad nu eens een voorstel tot verbetering kan verwachten, nu er inmiddels na de motie al een half jaar was verstreken. Zo kwam er na enige tijd een nou niet bepaald verlossend bericht: men was bezig met een nieuw beleidsstuk dat in het eerste kwartaal van 2022 aan de gemeenteraad zou worden voorgelegd. In deze tijd kan men dan zeggen dat het ‘over de verkiezingen is heen getild’.

Niet zoveelste spitsvondige titel getooid beleidsstuk

Dat is zeker niet er voortvarend mee aan de slag gaan te noemen. Normaal communiceren met de inwoners, brieven, mails en telefoontjes kunnen op tijd worden beantwoord. Dat is de inwoners serieus nemen! Dat bereikt men niet met het zoveelste uitvoerig en met een spitsvondige titel getooid beleidsstuk, dat slechts als geheugensteuntje kan dienen. Inwoners serieus nemen is vooral een kwestie van fatsoen. Het enige politieke eraan is de controlerende functie van gemeenteraadsleden. Als het fatsoen ontbreekt, dan wordt het vanzelf politiek….!

Rinze Visser,
Fractievoorzitter NCPN en lijstaanvoerder.