Lezing – Onze kinderen zijn de toekomst!

LEZING in LEMMER – In het thema ‘Onze kinderen zijn de toekomst’ organiseren Daltonschool Sint Jozef, Basisschool Tweespan, OBS de Meerpaal en Prokino Kinderopvang voor de ouders in Lemmer e.o. een lezing op donderdag 19 maart in het Zuyderzee Lyceum Lemmer. De avond start om 20.00 en eindigt rond 21.30 uur, met daarna de mogelijkheid om na te praten.
AANMELDEN kan via m.vanderwal@prokino.nl
Aan de avond zijn geen kosten verbonden, maar we zijn wel graag op de hoogte van uw komst.

Spreker is Bart van Campen. Met behulp van bespiegelingen en sketches krijgen de aanwezigen op een energieke en humoristische wijze herkenbare situaties en reacties tussen ouders, opvoeders (leerkrachten) en hun kinderen (leerlingen) voorgeschoteld. Van Campen is als geen ander in staat ons mee te nemen langs het pad van de ontwikkeling van kinderen en wat we daarop tegenkomen.
De titel van de lezing is niet voor niks. Onze kinderen zijn de toekomst.
Wij voeden onze kinderen op om een plekje in de “toekomstige” wereld te kunnen verwerven. Ongetwijfeld krabt u zich wel eens in vertwijfeling op uw hoofd met de vraag: Waar gaat dat heen. Wat we daadwerkelijk praktisch kunnen doen is om kinderen zo goed mogelijk te helpen hun weg te vinden. Een weg die soms bochtig is en dan weer recht. Hoe leren we onze kinderen om te gaan met problemen (de bochten), hoe dagen we ze uit (op de rechte stukken). Zo dat kinderen als ze volwassen zijn in staat zijn hun eigen weg zelfstandig, maar ook vanuit eigen talenten en wensen, te vervolgen. Het is goed daar als opvoeders bij stil te staan en er vanaf een afstand naar te kijken.
Dat is de reden dat Tweespan, Daltonschool Sint Jozef en Prokino het initiatief hebben genomen deze avond voor Lemmer te organiseren en u van harte uitnodigen voor deze lezing.

Van Campen: “Het uitganspunt van de lezing is: De band tussen ouders en kinderen is onverbrekelijk – dat vinden zowel ouders als kinderen. Toch is het soms moeilijk om samen gemaakte voornemens in de opvoeding te verwezenlijken. Niet zelden bestaat er een dubbele binding: in de dagelijkse omgang kunnen de ouders of verzorgers het kind bijna fijnknuffelen, terwijl ze het 5 minuten later ‘achter het behang’ willen plakken”. Relaties met andere mensen, de kwaliteit van deze relaties, de mate waarin iemand deze relaties als prettig ervaart, welke gevoelens en gedachten deze relaties oproepen ten aanzien van anderen en zichzelf is grofweg gezegd de hoofdzaak van sociaal- emotionele ontwikkeling.
Een ontwikkeling van baby tot bejaarde. Elke fase kent haar eigen verlangen. Welk opvoedingsgedrag is dan wenselijk om kinderen tot prettige volwassenen te laten groeien?”
Bart van Campen werkte 21 jaar in het Speciaal Basisonderwijs en Voortgezet Onderwijs in diverse functies (van groepsleerkracht, intern begeleider tot directielid). In deze periode studeerde hij naast zijn werk onder andere (Ortho)pedagogiek aan de universiteiten van Utrecht en Nijmegen en verder richtte hij zich op activiteiten m.b.t. onderwijsverandering, adaptief onderwijs, passend onderwijs en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
In Lemmer is Van Campen geen onbekende. Hij verzorgde er al op aansprekende wijze diverse ouderavonden en begeleidde klassen ten behoeve van het verbetering van de groepsdynamiek.

error: Let op: Deze inhoud is beschermd! Kopiëren of bron bestanden te gebruiken is niet toegestaan!