Lemmer, word wakker

INGEZONDEN – Grote kans dat u vanaf april 2019 wakker wordt van vliegverkeer van of naar Lelystad Airport.
Via deze weg, willen wij u informeren over de mogelijkheid om nog enige invloed uit te oefenen op de vluchtroutes vanuit Lelystad.
Kort samengevat komt het neer op de onderstaande situatie direct boven Lemmer

1. Stijgende en dalende vliegtuigen tussen 6.00 uur en 23.00 uur.
2. Vanaf april 2019 ca. 4 tot 6 vluchten (stijgen/dalen) per dag, dit wordt uitgebreid naar ca. 20 vlucht en per dag in 2023.
3. De hoogte van het overvliegende verkeer ligt op ca. 1.800 m, hetgeen neer komt op een geluidsniveau van ca. 55-65 dB.
4. Daarnaast zullen wij geluidshinder ondervinden van vele andere komende en gaande routes. Zie de sheet Geluid  Lelystad Airport op de site
www.internetconsultatie.nl/lelystadairport
.
Wat zijn de nadelen:
• Enorme geluidsoverlast voor mens en dier.
• Langdurige blootstelling aan geluid geeft gezondheidsproblemen (bv. slaapstoornissen).
• Door de lage vlieghoogte is er gevaar voor botsingen met vogels of groepen vogels met alle gevolgen van dien.
• Verstoring van natuurgebieden/stiltegebieden. Tijdens de voorlichtingsbijeenkomst in Balk op 4 oktober j.l., is duidelijk geworden, dat de routes en routeverdelingen bekend zijn. Het enige wat wij nu nog kunnen doen, is massaal te reageren met verbetervoorstellen via de site
www.internetconsultatie.nl/lelystadairport

Op deze site staan vele links naar routes en documenten met uitgangspunten van het Kabinet etc.
De vragen of opmerkingen, die u kunt stellen, zouden kunnen zijn:
1. Waarom zijn de provincie Friesland en de gemeente Fryske Marren niet bij de Alderstafel uitgenodigd. Er ligt nu een besluit waar wij als belanghebbenden (lees slachtoffers) geen invloed op hebben kunnen uitoefenen. Is dat wel rechtsgeldig nu er vluchten zijn verlegd naar Lemmer en omstreken?
2. Waarom is het niet nodig een MER rapport (Milieu Effect Rapportage) voor onze regio op te stellen, terwijl dit wel voor de andere regio’s (Veluwe, Weststellingwerf) is gebeurd. Dit is meten met twee maten en daarmee is er geen sprake van een eerlijke vergelijking. In deze regio liggen veel trekroutes van vogels, daarom is een MER rapport absolute noodzaak.
3.Welke vliegroutes worden als uitgangspunt gebruikt in de in 2014 uitgevoerde MER; de huidige (2019-2023) hoogte van de vliegroutes of de hoogte van de vliegroutes
die pas in 2023 worden vastgesteld en waarvan het nog maar de vraag is of deze daadwerkelijk kunnen worden gerealiseerd?
4. Wordt op het vliegveld Lelystad op dezelfde hoogte af en aan gevlogen als andere vliegvelden in Nederland en kan dit niet hoger worden gedaan?
5. Woonkernen moeten zoveel mogelijk ontweken worden. Waarom worden er dan vluchten dwars over Lemmer gepland. Verzoek om de vluchten enkel kilometers buiten Lemmer te laten afbuigen, hetgeen enorm veel scheelt aan lawaai.
6. Wat is het effect op toerisme, één van de belangrijkste inkomstenbronnen in Lemmer en omgeving.
7. De routes vlak onder Gaasterland (vliegverkeer richting Engeland) enkele kilometers naar het zuiden, dus meer over het IJsselmeer verplaatsen.

Reageer
Beste mensen uit Lemmer en omgeving: Wij hebben nog tot en met donderdag 2 november de tijd om via de site
www.internetconsultatie.nl/lelystadairport te reageren. Wordt allen wakker en maak massaal gebruik van deze mogelijkheid!
Verontruste inwoners uit Lemmer