L8 wil zich revancheren na teleurstelling in Harlingen

Foto's Menno de Haan

LEMMER – Zaterdag konden de roeiheren van de L8 zich in Zaandam, in de Slag om de Zaan, revancheren voor de enigszins teleurstellende uitslag van Harlingen (zie het verslag helemaal onderaan dit artikel). De Slag om de Zaan is wedstrijd van 12,5 kilometer over de Zaan, met de start en finish bij de Verkade fabriek.

Harde wind en regen

De wedstrijd vond, hoe kan het ook anders, in oer Hollandse weerscondities plaats, harde wind en regen. Hier werd dan ook de tactiek op aangepast. De eerste acht kilometer naar het keerpunt waren tegen de wind in. Hier kan, en moest het verschil gemaakt worden. Dus alles geven was het credo en met de wind in de rug zou het toch meer op de techniek aankomen.

Spoorbrug blijkt de bottleneck

Ondanks een windkracht 4 tegen, konden er toch snelheden worden geroeid van 9,3 km/h tot soms bijna wel 10 km/h. Na het keerpunt werd zelfs met de wind in de rug incidenteel boven de 12 km/h geroeid. De roeiers van de L8 leken een top klassering te gaan roeien, totdat uiteindelijk een spoorbrug de bottleneck bleek te zijn.

Goede uitslag verkeken

De brug was net breed genoeg om 1 sloep te laten passeren, waardoor kostbare tijd verloren ging en daarmee was een goede uitslag verkeken. Al met al kon er toch worden teruggekeken op een goede wedstrijd met als resultaat een 13e plaats overall en een 9e plaats in de hoofdklasse van de 10 hoofdklasse sloepen. Een fijne bijkomstigheid waren de warme douchefaciliteiten, die mogelijk waren gemaakt door SportCity Zaandam, “voor al uw sportbehoeftes”.

Wedstrijd in Harlingen

Na de een goede start in Weesp (een 6e plek overall) wachtte de uitdaging op het wad in bij Harlingen. Tijdens de Harlinger Kampioenshappen Sloeproeien (HKS) kon hier een vervolg aan worden gegeven. Door de weersvoorspellingen was de route aangepast door eerst 6 kilometer in en door de haven te roeien, om vervolgens langs de dijk nog ruim 9 kilometer de Waddenzee op te gaan.

Te late start

Door een kleine miscommunicatie startte de L8 20 seconden te laat, waardoor gelijk de druk er al vol op stond. De eerste 3,5 kilometer in de haven werden afgelegd met stroom mee en zo konden de snelheden oplopen tot ruim boven de 11 km/h. Bij het keren naar de havenmond was het helaas andere koek en werd er ternauwernood 9 km/h geroeid. Bij het uitkomen van de havenmond, werd er rechtsaf geslagen richting Roptazijl. Gelijk werd het duidelijk dat het aardig had gewaaid, want de golven maakten technisch roeien vrijwel onmogelijk. Ondanks deze uitdagingen, werden erg toch snelheden van boven de 10 km/h geroeid.

Goede gevoel niet terug

Bij het keren bij de laatste boei, waren al gauw de eerste directe concurrenten vanuit de hoofdklasse bijgehaald. Echter bleek, bijhalen is één, maar inhalen is toch wat anders. Toch werd uiteindelijk de Vrouwe Geertruida ingehaald. Helaas was het niet genoeg, ook het goede gevoel na de race kwam helaas niet terug in de einduitslag, een 25e plaats was uiteindelijk hetgeen wat de L8 ten dele viel.

Tegenwind en tegenstroom

Achteraf gezien is er met de tegenwind en tegenstroom net te veel tijd verloren voor een mooie uitslag. Al met al een goede leerschool voor de volgende race, Slag om de Zaan te Zaandam. Het is dan ook belangrijk om via de spiegel niet achteruit te kijken maar juist vooruit.