Elle6 roeit retespannende grachtenrace en is verbaasd over de uitslag

LEMMER – Afgelopen zaterdag 8 oktober mochten de roeiers van de Elle6 weer. De schoenen en de kussens waren net droog na de wedstrijd van Langweer en de blaren zaten nog vers op de handen en de delicate zitvlakken. De tocht door Amsterdam bestond uit 25,5km door de grachten en onder 85 bruggen door. Dus niet alleen topsport voor de roeiers, maar ook een enorme uitdaging voor de stuurman! Pieter stuurde deze wedstrijd voor het eerste en was al dagen aan het voorbereiden. Brugnummers in de kaart vermeld, alle smalle punten of niet inhalen ingetekend en met behulp van moeders die op de fiets door Amsterdam heen gingen, foto’s gemaakt van bepaalde situaties. De voorbereiding als stuurman kan niet beter zijn.

Late start

“We starten laat dit jaar, we zijn gewend om vooraan te starten, maar dit jaar mogen we als nr 109 om 12.48 los. Vlak voor de race nog een spierverrekking bij 1 van de roeiers, maar dat mag de pret niet drukken. De schade zien we na die tijd wel.. We liggen op de startlijn en daar gaan we, 5,4,3,2,1 en los zijn we.. We worden weg geschreeuwd door de mannen, die nog even mogen wachten. Zij starten als 1 na laatste! Ritme zoeken, tempo houden en op jacht naar de voorgangers.. We houden ze in zicht, onder de eerste bruggen door, op naar de Amstel. Qua waterverkeer begint het ook drukker te worden, hier hebben we wat stroming en wind, maar we zetten door.. Gaan we inhalen, nee nog niet, dat is nog een brug te ver (letterlijk en figuurlijk). Dus door de Singelgracht blijven we er achter en komen we met 3 sloepen dicht bij elkaar te liggen.. Nog even inhouden en dan hebben we ruimer water, dus aanhalen, en er omheen.. dat is 1.. nog even doorzetten en dan hebben we ook de volgende sloep te pakken. Dit is onze direct concurrent voor de Grachtencup, dus dat geeft een enorme kick.. We roeien via de Entrepothaven op richting het Centraal Station.”

Bikkelen tegen de wind in

“Dit is bikkelen tegen de wind in, maar hier weten we een mooi gat te slaan, blijven we bij de andere concurrent en halen nog meer sloepen in. Even een dip in het tempo, maar dat weten we snel te herstellen. We bereiden ons langzaamaan voor op de grachten.. Nog enkele sloepen inhalen nu het nog kan en er ruimte is.  En dan knallen we de grachten in. Smal, bootjes, rondvaartboten, kano’s en dan komen daar met grof geweld, meer dan 130 sloepen, vol adrenaline van de wedstrijd doorheen..”

Gevaarlijke situaties en roeien doen we nooit meer

“Dit levert gevaarlijk, mooie, idiote en lachwekkende situaties op! We hebben mazzel, moeten een paar keer tempo inhouden maar kunnen blijven roeien.. De rondvaartboten geven ons ruimte, komt vast doordat ze bijna allemaal “Pieter” in de naam hadden, net als onze stuurman!! Nog meer bochten, bruggen en bootjes en dan hebben we de Herengracht en Keizersgracht ook gehad.. Hier hebben we bijna iemand uit de sloep geslagen, maar die meneer kon gelukkig net op tijd bukken.. oops.. Weer een stukje over de Amstel en dan weer de Singelgracht op, op naar de laatste kilometers.. het is zwaar, vermoeiend maar we kunnen nog steeds tempo houden.. De stuurman heeft geen stem meer over, maar perst alles eruit en zo wij ook.. we horen de finish, trekken nog 1 keer aan en komen dan helemaal vermoeid, kapot en leeg over de finish.. 1 ding weten we zeker, roeien doen we nooit meer!”

Tot de positieven komen

“We leggen de sloep aan, drinken een sapje (met of zonder alcohol) ladingen chocolade en chips en komen langzaamaan weer tot ons positieven.. De concurrentie komt ook binnen en dan begint het rekenen en besef… Is het genoeg, hebben we hard genoeg geroeid.. En dan de verhalen, wat hebben we weer een mooie race geroeid met zijn allen! We gaan douchen, kranen en maken ons klaar voor de prijsuitreiking met enige vertraging en een beurs lijf, maar veel gezelligheid wachten we in spanning.. En dan de dames prijsuitreiking aan de beurt.. we horen de nr 10 en dan weten we zeker we hebben prijs, maar welke.. 9 niet, 8 niet en zo komen we bij 4 aan..”

Zo hard geroeid?

“Nee, echt hebben we zo hard geroeid dat we weer in de top 3 zitten ?! ongeloof en zenuwen, of hebben we ons verrekend en zijn we 11e ofzo.. Eerst nu de mannen, en daar is de prachtige prestatie van de mannen L8 met een 9e prijs. De dames kijken elkaar nog een keer aan, we gaan verder met de dames en horen de 3e prijs gaan.. nee het zal toch niet.. en ja hoor.. de ontlading des te groter, de 2e prijs gaat mee naar Lemmer! Yeejjj.. wat zijn we trots, blij, opgelucht.. en dan stiekem.. denken we alweer aan volgend jaar, want ook al zouden we niet meer… volgend jaar zijn we ZEKER weer van de partij!!

Met dank aan onze sponsoren:
Jumbo Altenbrug Lemmer, Dental Clinics Lemmer, Kluger’s Graveer- en Signbedrijf, Skipperland, Schulpen 1, TOP Companies, Autobedrijf Op de Hoek, Zeilmakerij de Vries Maritiem, Kamplacon B.V., Security Noord B.V., EY Accountants, Expertise Bureau Janssen (jachtkeuren.nl), Osteopathie Wim van den Meerakker, Kluspunt Lemsterland, Hout met Historie, Schadeherstel Lemmer