LEMMER – Een groep bewoners in de Parkstraat is niet zo blij met hoe bepaalde dingen zijn gelopen tijdens de sloop, bouw en renovatie van hun eigen woning en nu weer bouw in de omgeving van hun net gerenoveerde huis. Het feit dat ze bovendien geen enkele compensatie krijgen voor het ongemak waar ze al 3 tot 4 jaar inzitten, maakt dat ze zich niet gehoord voelen. Ook zeggen ze dat er vanuit Dynhus (op enkele uitzonderingen na) geen enkel excuus is voor de ‘overlast” waar ze al jarenlang middenin zitten.
Jaren in de ellende
Dat ze al jaren in de ellende zitten, maakt hen moe. Lichamelijk, maar ook geestelijk moe. “Eerst hadden we te maken met tijdelijke bewoners in de straat achter ons, de Zuiderzeestraat. Deze mensen woonden via Carex tijdelijk in de woningen die later gesloopt moesten worden. Maar het merendeel daarvan had altijd alleen maar feestjes en maakte er een bende van. Het liep bovendien op een gegeven moment zo hoog op dat er rellen ontstonden en de ME er zelfs aan te pas moest komen. Vervolgens zaten we maanden in sloopwerkzaamheden van de woningen in diezelfde straat. En toen moesten daar weer nieuwe huizen gebouwd worden en zaten we weer de hele tijd in het lawaai daarvan. Daar kwam nog bij dat de AH in diezelfde tijd ook nog eens werd gebouwd en we daar de gevolgen ook van hadden. Daar kan Dynhus niets aan doen, maar het is wel een feit en dat kwam er nog even bij.”
Renovatie eigen woningen
Toen waren ze zelf aan de beurt: hun woningen moesten worden gerenoveerd. Ze moesten daarvoor hun huis uit. Ook daarover is een aantal mensen niet tevreden. De unit waarin ze zaten was bloedheet of ijskoud en velen van hen moesten dagen vrij nemen om zaken af te kunnen handelen. Vaak werden afspraken dan ook weer net van tevoren afgezegd, geven ze aan, zodat er een vrije dag voor niets was opgenomen. Ook was de unit bij sommigen vies en werkte het internet vaak niet. Vooral voor mensen die thuiswerken en dat internet daarbij nodig hebben, was dat een crime.
Weer sloop en bouw
Nu terug in hun woning werden ze opnieuw geconfronteerd met afbraak van een flat in de Parkstraat die eerst zou blijven staan, maar die toch opeens tegen de vlakte moest. Maar dat betekent ook dat ze zo weer in de bouwwerkzaamheden zitten bij de bouw van nieuwe woningen op dat perceel. Bovendien zijn de werkzaamheden aan hun eigen woning nog steeds niet af. Over Lenferink, de uitvoerende partij hebben ze niets dan lof, maar over Dynhus zijn ze (afgezien van enkele medewerkers niet) niet erg te spreken. Ze vinden dat de verantwoordelijken zich eigenlijk nooit laten zien en voelen zich gepasseerd. Op zaterdag wordt tegenwoordig ook nog eens gewerkt, dus er blijft zegge en schrijve 1 dag over die rustig verloopt voor hen. “En dan moet de bouw van de nieuwe woningen bovendien ook nog weer beginnen. De flat die nu gesloopt is, zou blijven staan, maar dat gebeurt nu toch niet. Hij is inmiddels gesloopt en nu gaat daar dus ook weer gebouwd worden. Net nu wij weer een beetje rustig in ons eigen woning zitten, die overigens nog steeds niet af is.” Daarbij komt dat het warmtesysteem niet is doorgegaan dat was voorgeschoteld en zijn de zonnepanelen ook nog niet aangesloten, zo menen ze. Overigens zijn ze wel heel blij met hoe de eigen woningen nu zijn geworden, maar dan wel met de aantekening dat nog lang niet alles klaar is.
Geen compensatie
De bewoners vinden het vreemd dat er bovendien geen enkele compensatie staat tegenover die jaren van overlast. “Al was het maar dat we 1 maand geen huur hadden hoeven te betalen.” Ze zeggen zelf dat ze daarover nul op het rekest krijgen en vinden dat onterecht. Bovendien hebben ze het gevoel dat Dynhus hen niet serieus neemt. Ze hebben nooit een excuus gehad, er is nooit iemand langskomen van hogerhand die liet weten het vervelend te vinden dat ze al zo lang in de ellende zitten, zo menen ze.
Reactie huurdersvereniging:”Dit duurt te lang en teveel onduidelijkheid”
De huurdersvereniging geeft aan dat ze ook al lang met deze zaak bezig is met Dynhus, nadat er ook bij hen veel klachten zijn binnengekomen. De belangenvereniging die de huurders vertegenwoordigt, heeft al meerdere malen aangegeven dat het allemaal veel te lang duurt voor de bewoners en dat gemaakte afspraken moeten worden nagekomen. En dat als iets niet kan, het dan gewoon duidelijk moet worden aangegeven. “Nee is ook een antwoord. Maar wees duidelijk, want er leeft nu echt veel te veel onduidelijkheid bij de bewoners. Ze weten te vaak niet waar ze aan toe zijn. Bovendien duurt dit echt veel te lang voor de mensen die al jaren in de werkzaamheden zitten.” Hoewel de huurdersvereniging de zaak dus al heeft aangekaart, heeft ze niet het idee dat er daardoor veel verandert.
Reactie Dynhus
Dynhus geeft ook een reactie op de vragen die Lemsternijs heeft gesteld. Die luidt:” Een aantal jaren geleden is Dynhus begonnen met het vernieuwen van de wijk Zuiderzeestraat en omstreken. Een traject dat we zijn gestart met zorg voor onze huurders. Toch begrijpen we goed dat alle onderdelen van de wijkvernieuwing een grote en langdurige impact hebben op onze huurders. Waar wordt verbouwd, gaat dat samen met overlast. Met huurders die eventuele schade door de werkzaamheden hebben gemeld zijn we in gesprek of gesprek geweest. We zoeken daarin samen een oplossing en hebben die tot nu toe ook altijd gevonden. Door het opknappen van de wijk biedt Dynhus perspectief om prettig te wonen voor de inwoners van Lemmer.”