Bobs beweegredenen – Sportblessures

Mijn naam is Bob Vermeeren–de Groot. Ik ben fysio- en manueel therapeut. Dit betekent dat ik een fysiotherapeut ben die gespecialiseerd is in klachten van het houdings- bewegingsapparaat. Ik werk in Lemmer bij Kruithof Fysio.
Als therapeut is mijn motto: Bewegen is leven.

Blessures voorkomen
Nu de vakantie voor velen voorbij is, is het weer tijd om lekker te gaan sporten.
En uiteraard wil je hierbij blessures voorkomen.
De meesten weten dat een goede training bestaat uit een goede warming-up en cooling-down. Maar er zijn nog een aantal belangrijke punten.
Hieronder enkele tips.

Zorg voor een uitgerust lijf
Na een rustperiode (vakantie) ontstaat er na een eerste sportinspanning vaak spierpijn.
Neem de tijd om weer in het ritme te komen. Ga op tijd naar bed en zorg ook voor voldoende rust tijdens het sporten. Voor recreatieve sporters geldt dat in het begin zeker 2 tot 3 dagen herstel nodig zijn. Wie vaker dan 2x per week wil sporten, zal daar in het trainingsschema rekening mee moeten houden.

Pas uw schema aan
Uw fitheid is geen gegeven. Zeker wanneer u een tijdje geen zware inspanning hebt geleverd, zult u merken dat een eerste training zwaarder voelt dan normaal. Ook als u na de vakantie “opstart stress”  heeft is het belangrijk om daar rekening mee te houden. Doe gerust een stapje terug in uw trainingsschema. Hoe u dit doet is afhankelijk van uw sportsituatie.

Zorg voor de juiste opbouw
Dat de conditie wat afneemt na een rustperiode is op zich niet erg. Uiteraard wilt u zo snel mogelijk weer de oude zijn. Helaas kan het niet sneller dan snel. Een goede opbouw in het trainingsschema helpt om  weer goed in vorm te komen.
Het kan zijn dat u niet weet met welke trainingsintensiteit u moet beginnen, of hoe u de opbouw van de training moet doen. Als u geen trainer heeft, kan een fysiotherapeut u ook op weg  helpen.

Acute en chronische blessures
Wanneer u onverhoopt toch een blessure krijgt is het verstandig om een aantal zaken te onthouden:
Acute blessures zijn blessures die plotseling ontstaan. Denk aan het verzwikken van de enkel, een spierscheuring (bijvoorbeeld zweepslag) e.d.
In eerste instantie kan ijs de pijn verzachten en uiteraard moet u direct stoppen. In de dagen daarna is het zinvol om, mits de pijn het toelaat, weer te bewegen en zo snel mogelijk te belasten.
Krukken
Indien u krukken nodig heeft zijn deze te leen bij Kruithof Fysio. Het lenen brengt geen kosten met zich mee, wel moet u eerst een borg betalen van 20 euro. Deze krijgt u weer terug bij het inleveren van de krukken.

Chronische blessures ontstaan langzaam. Het is daarom meestal moeilijk te achterhalen waardoor de blessure ontstaat. De pijn voel je meestal op de plek van de pezen of de aanhechtingen van de spieren. Bekende voorbeelden zijn hielspoor, slijmbeursontsteking en blessures van de kniepezen.
Kinderen kunnen ook last krijgen van de groeischijven. Voorbeelden zijn de ziekte van Sever en Osgood-Schlatter.
Bij chronische blessures loert het gevaar van “het zal wel overgaan”. Deze blessures ontstaan langzaam en lijken niet ernstig. Aanvankelijk verdwijnen ze vaak ook weer tijdens het sporten. Toch is het van belang deze klachten serieus te nemen. In een later stadium kunnen deze klachten steeds meer het sporten gaan belemmeren.
Voor een optimaal herstel moet vaak het trainingsschema worden aangepast en zijn er gerichte oefeningen nodig. Hierbij kan een fysiotherapeut u begeleiden.

Na de vorige beweegreden heb ik buiten de praktijk veel leuke reacties en vragen gehad.
Als u specifiek vragen heeft over deze beweegreden, hoeft u niet te wachten tot u mij tegenkomt.
U kunt ook contact opnemen via het contactformulier op
www.kruithoffysio.nl
Dit geldt ook voor sportverenigingen die vragen hebben over sportblessures en preventie.
Veel sportplezier!

Upload Image...
error: Let op: Deze inhoud is beschermd! Kopiëren of bron bestanden te gebruiken is niet toegestaan!