Beurten en autokeuringen: vergeet de vakantiecheck niet

In heel Europa is de periodieke keuring van auto’s wettelijk geregeld. Regels verschillen van land tot land, maar overal worden auto’s in vastgestelde intervallen gecontroleerd in daarvoor gecertificeerde onderzoeksstations. Zo kennen we in Nederland de APK-keuring, die in ongeveer 9000 daarvoor goedgekeurde garages wordt doorgevoerd. Een nieuwe auto heeft vier jaar na registratie zijn eerste keuring, de volgende is twee jaar later. Vanaf zijn zevende jaar moet een auto jaarlijks een APK-keuring ondergaan. De uitnodiging hiervoor wordt uitgevaardigd door het RDW. 

Beurten

Verder horen bij het auto-onderhoud de zogenaamde grote en kleine beurten, die na een bepaald aantal gereden kilometers vallen. Het verschil met de APK-keuring is, dat deze onderhoudsbeurten niet wettelijk verplicht zijn. Doorgaans krijgt u een uitnodiging van de garage of wordt u via het infotainmentsysteem door de boordcomputer op een tijdstip voor aanstaand onderhoud attent gemaakt.  

Klein

Het verschil tussen groot en klein ligt hem vooral in de uitvoerigheid van de inspectie. Hetgeen er aan bod komt, staat in het onderhoudsboekje van de auto. Als vuistregel geldt: na 15.000 km is het tijd voor een kleine beurt en na 30.000 km moet de auto een grote beurt ondergaan. Ter gelegenheid van een kleine beurt worden remmen, de banden en de ruitenwissers gecheckt en de vloeistoffen ververst: motorolie, remvloeistof, stuurbekrachtigingsolie en de koelvloeistof. Ook de filters worden nagekeken en eventueel vervangen. De lengte van de lijst van wat te controleren in de auto is, verschilt per autofabrikant.

Groot

De grote beurt behelst een uitvoerige inspectie van de auto waarbij behalve de bovengenoemde zaken ook de draagarmen, het uitlaatsysteem, de bodem, de schokdempers, de verlichting en de distributieriem aan de orde komen. De stuurinrichting en draagarmen worden gecheckt, bougies gecontroleerd en vervangen en nodige reparaties worden uitgevoerd. Op de lijst van een grote onderhoudsbeurt staan wel 70 tot 90 punten. 

De grote beurt wordt wel eens verward met de APK-keuring. Het verdient wel aanbeveling, deze te laten samenvallen. Vaak is de keuring gratis wanneer de auto voor een grote beurt wordt binnengebracht. Met het bijhouden van de onderhoudsintervallen kunt u de APK-inspectie in ieder zorgelozer tegemoet zien. 

Vakantiecheck

In principe is onderhoud en controle van de auto niet uitsluitend een zaak van de garage en de keuringsinstantie. Wanneer u een lange trip gepland heeft, bijvoorbeeld in het kader van de vakantie, is het helemaal geen overbodige luxe, de auto aan een inspectie te onderwerpen. Het oliepeil is een makkelijke check om zelf uit te voeren en de bandenspanning meten lukt de meeste autogebruikers ook nog wel. Misschien gaat het checken van de bougies u boven de pet.

Veel garages bieden tegen een voordelige prijs een vakantiecheck aan. Dat is wel zo handig omdat er daarbij ook onderdelen worden geïnspecteerd, waar u zelf beter niet aan kunt morrelen, zoals de remmen en de airco. Behalve op de spanning worden de banden op de juiste profieldiepte gecheckt.  Vind meer informatie over banden op auto-onderdelen24.nl. Verder kijken ze de accu na. Daar blijft het echter niet bij. Een zomercheck ziet er ook op toe, of de lichten goed zijn afgesteld. 

Zo’n zomercheck is eigenlijk een soort grondige kleine beurt. De monteurs gaan na of het ruitenwissersysteem in orde is: wisserbladen maar ook de sproeiers. Ook wordt gekeken of de voorruit geen kleine barstjes vertoont. Verder moet de uitlaat de correcte tegendruk voor de motor geven. De veren en schokdempers moeten in topconditie zijn en de mecanicien controleert gelijk ook of de wielbouten strak zijn aangedraaid. 

Verder kun je er na een vakantiecheck zeker van zijn dat de radiateur is gecheckt, alsook de toestand van de distributieriem. Het is ook een veilig idee, te weten dat wanneer er iets is, de waarschuwingslampjes hun werk doen. Prettige reis!