Goed werkende smartphone zorgt voor opmars sim only-abonnement

Goed werkende smartphone zorgt voor opmars sim only-abonnement

Steeds meer Nederlanders kiezen voor sim only. Dit blijkt uit een onderzoek van een prijsvergelijkingswebsite onder 1.000 respondenten, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. Ruim de helft van de Nederlanders (55 procent) heeft een sim only-abonnement. Wat zijn eigenlijk de voordelen van sim only?

Meer sim only door langere levensduur toestellen

Een sim-only abonnement is een abonnement zonder toestel. Sim only betekent letterlijk ‘alleen een simkaart’. De klant betaalt alleen voor zijn of haar gekozen bel- en internetbundel. Tegenwoordig gaan mobiele telefoons jaren mee. Hierdoor is het niet nodig om elke twee jaar een nieuwe telefoon te kopen. Meer dan de helft van de Nederlanders (56 procent) gebruikt hun toestel drie jaar of langer. Dat is langer dan de looptijd van de meeste abonnementen, waardoor mensen dus sneller voor sim only kiezen. Daarnaast blijven nieuwe innovaties te laatste jaren uit, waardoor mensen minder snel een nieuwe telefoon kopen. Bijna 40 procent van de respondenten vond de smartphone-innovaties van vroeger interessanter dan die van nu. Bovendien vindt bijna de helft van de respondenten (46 procent) een goedkoper abonnement belangrijker dan een nieuwe telefoon.

Geen BKR-registratie bij sim-only abonnement

Naast de langere bruikbaarheid van smartphones en de lagere kosten van het abonnement, zitten er meer voordelen aan sim only. Zo krijgt de klant geen BKR-registratie achter zijn of haar naam. Sinds 2017 krijgen mensen een BKR-registratie als de kosten voor de telefoon bij het mobiele abonnement hoger zijn dan €250. Dit is het geval bij abonnementen met toestel. Zij betalen iedere maand, naast de kosten voor bellen en internet, een bedrag voor de aflossing van de telefoon. Hierdoor worden de vaste lasten hoger. Dit heeft gevolgen voor het afsluiten van andere kredieten, waaronder een hypotheek. Mogelijk kan er dan minder geleend worden. Mensen kunnen het beste sim only-abonnement vergelijken om te kijken welk abonnement, aan de hand van de gewenste contractduur en bundel, het goedkoopste is.

Meer keuze

Als consumenten een mobiel-abonnement met smartphone afsluiten, dan zitten zij meestal twee jaar aan het contract vast. Bij sim only kan de klant kiezen voor een maandabonnement. Dit abonnement is maandelijks opzegbaar. Daarnaast zit de klant niet vast aan een bundel: zij kunnen de bundel op ieder moment wijzigen. Zo kunnen zij het abonnement perfect aansluiten op het bel- en surfgedrag. Bovendien is er qua telefoons vaak meer keuzevrijheid. Sommige telefoons zijn niet verkrijgbaar in combinatie met een abonnement. Daarnaast kan men op ieder moment een nieuwe telefoon aanschaffen. Consumenten moeten er wel rekening mee houden dat zij bij goedkopere abonnementen vaak geen toegang hebben tot het snelste internet. Voor 4G en het nieuwste 5G-netwerk moet men extra betalen.