Parkeren: het is een drama en de communicatie ook

Parkeren: het is een drama en de communicatie ook Maak hier parkeerplekken was één van de aanbevelingen.

LEMMER –  Donderdagavond konden mensen die dat wilden met de gemeente De Fryske Marren om tafel om daar hun problemen en oplossingen omtrent het parkeren in Lemmer te bespreken. In twee sessies kon iedereen aangeven wat de problemen zijn en wat zij eventueel als oplossing zien.

Uit de beide sessies kwam in ieder geval dat de communicatie met de gemeente beter moet, maar ook praktischer. Sommige mensen voelen zich niet gehoord over het probleem of krijgen pas een reactie als pers en of de politiek zich ermee bemoeit. Ook de ondernemers zijn gefrustreerd.

Ondernemers kwamen jaren geleden al met oplossingen

Zo heeft de OVL al jaren geleden aangegeven waar de bottlenecks zitten en kwam ze met oplossingen. Pas nu, drie jaar later komen sommige van die oplossingen er. Dat kan veel praktischer als er daadwerkelijk geluisterd wordt en er ook actie wordt ondernomen, stelden vertegenwoordigers van de ondernemers. Een duidelijk actieplan met daarin vooral wanneer iets wordt gedaan is niet alleen nodig, maar zou ook logisch moeten zijn. En dat is het nu niet, zo vinden de ondernemers.

Borden moeten beter

Conclusie was verder dat de extra parkeerplekken aan de Vuurtorenweg en het Fedde Schurerplein onvoldoende zijn om de parkeerproblematiek op te lossen. Er ontbreekt ook een goede bewegwijzering naar het nieuwe terrein aan de Vuurtorenweg. Zo zou er op de Rondweg steeds verwezen moeten worden naar de plek. Verder zijn de bordjes waarop staat dat er in straten rondom de nieuwbouw van de Albert Heijn alleen door bewoners mag worden geparkeerd, amper te zien. Zo klein zijn ze. Dat moeten grote borden worden en in het geel, ondanks het feit dat ze geen echte status hebben. Op basis van de borden kan bijvoorbeeld niet beboet worden.

Tien rondjes rijden voor een parkeerplek

Duidelijk werd ook dat mensen die heel ruim rond de Albert Heijn wonen echt heel veel problemen hebben met het parkeren. Mensen die er niet wonen zetten hun voertuig bij hen voor de deur. En zij moeten verder weg parkeren of tien rondjes rijden om ergens een plekje te bemachtigen. De smalle straatjes zoals de Lennastraat maken bovendien dat parkeren en door de straat rijden een hachelijke onderneming wordt. Met kans op schade. Ook in andere straten als de Schoolstraat is er geen doorkomen aan.

Parkeren op terrein De Dam en voormalige zwembad

Maar wat dan? Geopperd werd onder andere om bij de voormalige Dam parkeerplaatsen te realiseren op het schoolplein. De gemeente wist overigens niet dat de school nu ook wordt gebruikt voor andere activiteiten. Die gaat nu dan wel uitzoeken van wie het terrein is. Ook werd de suggestie gedaan om op de plek van het oude zwembad aan de Albert Koopmanstraat een parkeerterrein te maken. Ook daarvan had de gemeente niet direct paraat van wie dat terrein is.

Aan ondernemers zal worden gevraagd of zij hun werknemers op de fiets willen laten komen. En die fiets zou wel eens een grotere rol kunnen gaan spelen. Ergens buiten Lemmer een parkeerterrein maken en daar dan fietsen stallen waarop mensen naar het centrum kunnen fietsen was ook een suggestie. Een ondernemer die al eerder heeft aangegeven mensen met een treintje te willen vervoeren, werd ook weer opgepakt. Niet alleen een oplossing voor het probleem, maar ook nog een toeristische attractie.

Waaigat

Het centrum autoluw maken en een andere oplossing voor het Waaigat werden ook genoemd. In het Waaigat staat het altijd vast, omdat er aan beide kanten geparkeerd kan worden, de brug dan weer open gaat en voor mensen van buiten geen idee hebben dat ze elkaar daar niet kunnen passeren . Dat moet en kan anders, aldus inbrengers.

185 parkeerplaatsen bij de AH

De parkeerplaatsen die in 2023 bij Albert Heijn ontstaan zijn allemaal openbare plekken, werd ook duidelijk. De 185 plaatsen die boven en onder de grond komen worden verdeeld in blauwe zone en langparkeerplaatsen. Geopperd werd wel om de ondergrondse garage in de nacht af te sluiten. Zodat mensen er wel uit kunnen met hun auto, maar mensen die er niets te zoeken hebben er niet in.