LEMMER – Anneke Hulshoff, tot eind 2014 exploitant van het Lemster zwembad Ny Sudersé, heeft een onderzoeksrapport opgesteld over haar ervaringen van het allereerste begin tot en met het faillissement van het bad. Maar ook over de later daaruit voortvloeiende gebeurtenissen. Zij legt in haar rapport, dat 68 pagina’s telt, verantwoording af over de financiële perikelen rond de kosten.
Met dit rapport wil ze dat nu ook de verpachter van het strandpaviljoen annex zwembad financiële verantwoording aflegt over het gemeenschapsgeld dat de gemeente De Fryske Marren (en eerder de gemeente Lemsterland) voor de exploitatie van het zwembad jaarlijks ter beschikking stelt. Zij wil dat duidelijk wordt welke uitgaven/kosten er eigenlijk voor het zwembad bestemd waren, maar er volgens haar niet terecht kwamen. Volgens haar komt ook de voorgeschiedenis, vanaf bezuinigingen bij de bouw tot deponeren van kosten die niet voor Ny Sudersé bestemd waren uitgebreid aan bod. Zij stelt dat die kosten voor de exploitatie van de verpachter zouden moeten komen, maar dat die op zeer creatieve wijze op haar bordje kwamen.
Huurovereenkomst essentieel
Hulshoff stelt verder dat de huurovereeenkomst van het zwembad met de verpachter essentieel is. Deze overeenkomst was op 12 januari 2012 al getekend, maar er was volgens haar geen enkele mogelijkheid om wijzigingen door te voeren, terwijl ze dat wel wilde. Ze stelt in het rapport dat het veiligheidsvraagstuk daardoor onder andere onder druk kwam en noemt het verdrinkingsgeval in het diepe bad van 2020 als gedeeltelijk gevolg daarvan.
Hulshoff stelt dat ze na al die jaren verantwoording aflegt, maar wil nu ook dat de verpachter van het zwembad dat doet. Volgens haar rapport zijn de exploitatie overzichten van Ny Sudersé onlosmakelijk verbonden met de tegemoetkoming van de gemeente. Zij vindt ook dat het College van B&W en ook de gemeenteraad van De Fryske Marren tot nu toe hun rol om tot financiële verantwoording over de besteding van jaarlijks meer dan € 300.000.- gemeenschapsgeld niet op willen pakken. De gemeente stelt overigens dat de pachter dit ook niet hoeft over het hele bedrag dat jaarlijks wordt uitgekeerd, maar dat er alleen prestatieafspraken zijn gemaakt die nageleefd moeten worden. Het onderzoeksrapport is inmiddels aan het B en W en alle raadsleden uitgereikt en op de nieuwsbrief voor gemeenteraadsleden De Fryske Marren van 23 april 2021 geplaatst.