Renovatie Friese Sluis afgerond

LEMMER – De renovatiewerkzaamheden aan de Friese Sluis en de brug over de sluis worden vrijdag 18 december afgerond. Het wegverkeer kan naar verwachting vanaf 17.00 uur de brug weer gebruiken. Doorvaart voor de scheepvaart is inmiddels sinds donderdag 17 december weer mogelijk, volgens de reguliere bedientijden.

In 2021 worden de resterende werkzaamheden uitgevoerd.
Zo moet de weg aan beide zijden van de brug moet nog een keer geasfalteerd worden. Op dit moment liggen er klinkers. Verder moeten de houten remmingwerken en wachtsteigers aan beide zijden van de sluis nog vervangen worden. Ook zijn er nog wat betonreparaties aan de kolkwanden nodig en zal er nog het een en ander aan schilderwerk uitgevoerd worden.

Verkeersdrempels
De brug is weer sterk genoeg en daarom gaat de toegestane snelheid weer terug naar 60 km/uur. Ook zijn de tijdelijke verkeersdrempels niet meer nodig. Dit was om de snelheid van het zware verkeer af te remmen om de brug niet verder te verzwakken.

Verschillende buurtbewoners hebben gevraagd om de verkeersdrempels weer terug te plaatsen met als doel het vergroten van de verkeersveiligheid door het gemotoriseerde verkeer af te remmen. Dit verzoek is door een verkeerskundige van de provincie Flevoland opnieuw bekeken. Uitkomst hiervan is dat er al een aantal verkeersremmende maatregelen zijn getroffen, zoals het verhoogde plateau en de verkeersdrempel aan de Gemaalweg-kant. Ook de weginrichting van de brug zelf geeft duidelijk aan dat er een wegversmalling is, waardoor het verkeer afremt. Extra verkeersmaatregelen bovenop deze al aanwezige maatregelen zijn niet nodig. Bovendien hebben verkeersdrempels ook een negatieve keerzijde. Zij kunnen hinderlijke trillingen en geluidoverlast veroorzaken.

Tijdens de renovatie, die 1 oktober van start ging, zijn er veel uiteenlopende werkzaamheden verricht. Het meest in het oog springend was het vervangen van de houten sluisdeuren en het plaatsen van een geheel nieuw brugval (bewegende deel van de brug). Daarnaast was het vernieuwen van het besturings- en bediensysteem een grote en complexe klus. Een nieuw bediensysteem houdt ook in dat er nieuwe camera’s zijn geplaatst, nieuwe slagbomen en nieuwe verkeerslichten. Ook is er veel tijd gestoken in het repareren van het beton in de sluiskolk en in de sluiskelder.