LEMMER – Woonzorgcentrum Suderigge staat aan de vooravond van een grootscheepse renovatie, waarbij eigenlijk het hele wooncentrum wordt aangepakt. Die begon overigens met de constatering dat de badkamers eigenlijk niet meer voldeden aan de veranderende zorgvraag. Jochem Hoekstra, regiomanager bij Zorggroep Hof en Hiem en locatieverpleegkundige Silvia Schlepers daarover:” We zien dat de zorg verandert. De hulpmiddelen veranderen daardoor ook mee, die worden bijvoorbeeld steeds groter.”
“Met de renovatie zorgen we ervoor dat de bestaande appartementen geschikt gemaakt worden voor de (toekomstige) zorgvraag en daarmee ook beter voldoen aan de duurzaamheidsnormen. Belangrijk hierbij is het bieden van voldoende veiligheid en woon- en werkcomfort voor onze bewoners en medewerkers.” Er werd binnen de organisatie nagedacht over hoe dat aan te pakken. Gehele nieuwbouw werd geopperd, maar dat bleek niet te doen. “Onze bewoners zouden dan naar een tijdelijke woonlocatie moeten, die eerst dan ook nog moest worden neergezet. Dat betekende dat het veel te duur, maar ook veel te ingrijpend voor hen werd.”
Praktische oplossing van de eigen technische dienst
De eigen technische dienst van Hof en Hiem bedacht een praktische oplossing. “De muur van de badkamer 40 centimeter meer de kamer in en het probleem was opgelost. Dat deel gaat dan wel af van de slaapgelegenheid, maar dat bleek goed te doen. Ook werd gekozen voor een schuifdeur in plaats van een draaideur.” Het mooie was verder dat de praktisch ingestelde technische dienst in staat is de werkzaamheden zelf te verrichten en dat vooral ook zelf wilde doen.
Waterleiding vervangen en vloerverwarming
Het plan bleek echter ook het startpunt voor heel andere aanpassingen dan alleen de badkamers. “Zo is de temperatuur in het huis regelen best een ding. Afgelopen zomer hebben we al een nieuw dak gekregen met extra isolatie en 160 zonnepanelen. Maar de komende jaren zal ook de buitenkant van het gebouw worden geïsoleerd en worden kozijnen en ramen vervangen.”
Het gebouw dat stamt uit de jaren ’60 en dat in bezit is van Hof en Hiem zorgt een oude waterleiding bovendien voor verwarming en water uit kranen en douches. Deze hele waterleiding wordt vervangen, net als de oude radiatoren die plaatsmaken voor vloerverwarming. “De temperatuur zal daardoor per appartement te regelen zijn. “Verder zal de cv-ketel die het hele gebouw tot nu toe voorziet van warmte worden vervangen door elektrische boilers. Omdat die op zonne-energie draaien van de zonnepanelen wordt daarmee ook een duurzaamheidsslag gemaakt.”
Nieuw meubilair
Daarnaast worden alle gezamenlijke ruimtes en de trappen op den duur ook onder handen genomen. Nieuw meubilair voor het restaurant is al geleverd, maar een gehele update staat daarnaast in de komende 4 jaar centraal.
Vertrouwde blijft tijdens de verbouwing
Dat de technische dienst heel veel van de aanpassingen heeft bedacht en ze zelf ook gaat uitvoeren heeft volgens Hoekstra en Schlepers veel voordelen. “Onze bewoners gaan 3 weken lang naar een andere kamer. Ze mogen eigen spullen meenemen en kunnen rekenen op de vertrouwde gezichten van onze zorgmedewerkers. Dat vertrouwde blijft dus. Ook maken we foto’s van de oude kamer zodat de nieuwe kamer precies zo wordt ingericht. Tevens slaan we de bezittingen van de bewoners op. We vragen familieleden de wat breekbaarder spullen mee naar huis willen nemen.”
Rekening houden met individuele situaties
“Toch blijft het natuurlijk een hele operatie voor de bewoners. Doordat de eigen technische dienst het werk uitvoert, kunnen we echter wel veel gerichter rekening houden met de individuele situaties. Stel dat iemand ziek is op het moment dat er verhuisd zou moeten worden. Dan moet die voor 3 weken naar een andere kamer. Dat willen we natuurlijk helemaal niet. Doordat we met onze eigen mensen veel flexibeler zijn, hoeft dat in zo’n situatie niet. Dat kunnen we dan gemakkelijk bijsturen.” Ook zal bijvoorbeeld met het rustuurtje tussen 13.00 en 14.00 uur rekening worden gehouden omdat het om de eigen dienst gaat die uitvoert. “We kunnen op deze manier maatwerk leveren.” Om de 4 jaar durende renovatie uit te kunnen voeren in eigen beheer zijn wel 3 extra personeelsleden in dienst genomen.
Proefkamer
Om te kijken waar eventueel nog knelpunten zitten, heeft Suderigge al een proefkamer laten renoveren. De bewoonster in deze kamer geniet inmiddels van haar nieuwe kamer, maar eventuele knelpunten waar zij of de technische dienst tegenaan liepen, worden bij de nieuwe kamers voorkomen. Op de site van Suderigge staat een filmpje van de plannen en een reactie van de bewoonster van de gerenoveerde proefkamer. Dat is hieronder ook te zien.