Het domein van IT is in de loop der jaren snel geëvolueerd. Het is een cruciaal onderdeel van elke organisatie — een noodzakelijk onderdeel om concurrerend te blijven in de huidige omstreden markt. Maar om de een of andere reden hebben niet alle bedrijven de middelen om hun team van experts uit te bouwen. Dit geldt vooral voor kleine tot middelgrote bedrijven. Om concurrerend te blijven en tegemoet te komen aan de technische behoeften van hun organisatie, onderzoeken veel bedrijven serieus een oplossing zoals managed services.
Wat is managed IT-services?
Beheerde IT-services, of uitbestede IT, is een service van derden die infrastructuur, IT en andere technische ondersteuning biedt aan organisaties. Je kunt dit type bedrijf ook een MSP noemen, een afkorting van managed service provider. De diensten die MSP’s bieden, kunnen sterk variëren en dekken alles van cyberbeveiligingsbehoeften, VoIP-oplossingen, back-upherstel en meer. Organisaties zoeken doorgaans naar uitbestede IT consultancy wanneer ze niet over het kapitaal beschikken om hun eigen interne IT-team in te huren en te beheren. Of wanneer ze de voorkeur geven aan de expertise en voordelen die outsourcing kan bieden. Vanwege de brede en uitdagende IT-problemen is het niet ongebruikelijk dat een bedrijf op de een of andere manier een MSP gebruikt. Maar zoals veel dingen die met technologie te maken hebben, dekken MSP’s een brede paraplu van veel verschillende soorten beheerde services. Weten wat de serviceopties zijn en welke je nodig hebt, kan op zich al een hindernis zijn.
Verschillende soorten managed IT-services
Duiken in het MSP-rijk, het is goed om de verschillende soorten providers en beschikbare services te begrijpen. Bedenk echter dat niet alle aanbieders alle soorten diensten zullen aanbieden. De ene MSP kan alle volgende services omvatten, terwijl een andere MSP slechts een handvol services levert, of zich zelfs specialiseert in slechts één. Hoe dan ook, als je bedrijf een MSP wil gebruiken, is het goed om te weten welke infrastructuur beschikbaar is. Hieronder noemen we een paar:
Managed support services
Deze optie is gebruikelijk bij aanbieders van beheerde services. Het dekt doorgaans alle diensten met betrekking tot IT-hulp — van het oplossen van problemen tot het oplossen van geavanceerde problemen.
Managed networks and infrastructure
Bij dit type dienstverlening neemt een MSP doorgaans het geheel aan netwerktaken op zich. Dit omvat het tot stand brengen van LAN, WAP’s en verschillende verbindingen voor uw bedrijf. Ze beheren ook back-up- en opslagopties.
Data analytics
Bedrijven die op zoek zijn naar monitoringservices voor gegevensbeheer en -gebruik, willen gegevensanalyse. Deze service omvat business intelligence om specifieke trends aan te pakken en roadmaps te creëren voor betere bedrijfsprestaties.
Managed security
Dit is een allesomvattende service voor externe beveiligingsinfrastructuur. Het omvat alles, van BDR-oplossingen tot anti-malware-opties, en houdt ze in realtime up-to-date.
Managed software as a service (SaaS)
Met dit type service bieden providers een softwareplatform, meestal op basis van een abonnement, voor bedrijven. Enkele voorbeelden zijn Office 365, universele communicatiesoftware en antivirussoftware. Je kunt aan deze lijst zien hoe divers de markt voor beheerde diensten is. Dit is geweldig voor bedrijven omdat het betekent dat ze dekking kunnen vinden voor elk aspect van hun IT.
Externe bijdrage